تبلیغات
سراج الله (حریم رضوی) - فضیلت نماز جناب جعفر طیار در حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دوّم علاّمه مجلسى نقل كرده از خطّ شیخ جلیل شیخ حسین بن عبدالصّمد والد شیخ بهایى كه شیخ ابوالطّیّب حسین بن احمد فقیه رازى ره ذكر نموده كه هركس زیارت كند حضرت امام رضا یا دیگر از ائمه علیهم السلام را پس در نزد آن امام به جاى آورد نماز جعفر را براى او نوشته شود به هر ركعتى ثواب كسى كه هزار حجّ و هزار عمره بجا آورده باشد و هزار بنده در راه خدا آزاد كرده باشد و هزار مرتبه به جهاد ایستاده باشد با پیغمبر مرسل و براى اوست به هر گامى كه برمى دارد ثواب صد حجّ و صد عمره و صد بنده آزاد كردن در راه خداى تعالى و نوشته شود براى او صد حسنه و محو شود از او صد سیّئه و كیفیت نماز جعفر در اعمال روز جمعه گذشت  .[1]

.

.

.

در ادامه مطلب

فضیلت نماز جناب جعفر طیار در حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دوّم علاّمه مجلسى نقل كرده از خطّ شیخ جلیل شیخ حسین بن عبدالصّمد والد شیخ بهایى كه شیخ ابوالطّیّب حسین بن احمد فقیه رازى ره ذكر نموده كه هركس زیارت كند حضرت امام رضا یا دیگر از ائمه علیهم السلام را پس در نزد آن امام به جاى آورد نماز جعفر را براى او نوشته شود به هر ركعتى ثواب كسى كه هزار حجّ و هزار عمره بجا آورده باشد و هزار بنده در راه خدا آزاد كرده باشد و هزار مرتبه به جهاد ایستاده باشد با پیغمبر مرسل و براى اوست به هر گامى كه برمى دارد ثواب صد حجّ و صد عمره و صد بنده آزاد كردن در راه خداى تعالى و نوشته شود براى او صد حسنه و محو شود از او صد سیّئه و كیفیت نماز جعفر در اعمال روز جمعه گذشت. [1]

نماز جناب جعفر طیار و کیفیت آن:

و از جمله نمازها نماز جعفر بن ابى طالب(علیه السلام) است كه به سندهاى بسیار معتبره وارد شده است، و افضل اوقات آن صدر نماز جمعه است، سیّد ابن طاووس به سند معتبر روایت كرده است كه شخصى از حضرت صادق(علیه السلام)پرسید نماز تسبیح یعنى نماز جعفر را؟ حضرت فرمود كه: «آن حبوت» یعنى بخششى بوده از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)به جعفر. پس فرمود: «حدیث كرد مرا پدرم از جدّم حضرت امام زین العابدین(علیه السلام)كه چون جعفر طیّار برادر حضرت امیر المؤمنین(علیه السلام)از هجرت حبشه مراجعت نمود، در روزى آمد كه فتح خیبر به دست امیر المؤمنین(علیه السلام)شده بود، حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)به قدر مسافت یك تیر پرتاب، به استقبال او شتافت، چون جعفر نظرش بر جمال عدیم المثال آن حضرت افتاد، مشتاقانه به جانب آن حضرت دوید، حضرت او را در بر گرفت و دست در گردن او آورد و ساعتى با او سخن گفت پس برناقه عضبا سوار شد و جعفر را ردیف خود ساخت، و چون ناقه به راه افتاد حضرت فرمود كه: «اى جعفر، اى برادر، مى خواهى بخشش بزرگى كنم نسبت به تو؟ مى خواهى تو را عطیه گران بهایى بدهم؟ مى خواهى تو را برگزینم؟» مردم گمان كردند كه مال جزیلى از غنایم خیبر به او عطا خواهد فرمود. جعفر گفت: بلى پدر و مادرم فداى تو باد; پس حضرت نماز تسبیح را به او تعلیم فرمود»

.
و حضرت امام صادق(علیه السلام)فرمود كه: «صفتش این است كه آن چهار ركعت است به دو تشهّد و به دو سلام، و در ركعت اوّل بعد از سوره حمد «اذا زلزلت» مى خواند، و در ركعت دوّم سوره «والعادیات»، و در ركعت سوّم «اذا جاء نصر اللّه»، و در ركعت چهارم «قل هو اللّه احد»، و در هر ركعت بعد از فراغ از قرائت پانزده مرتبه مى گوید: «سُبْحانَ  اللّهِ  وَالْحَمْدُ  لِلّهِ  وَلا  اِلهَ  اِلاّ اللّهُ  وَاللّهُ أكْبَرُ»  و در ركوع همین تسبیحات را ده مرتبه مى گوید، و چون سر از ركوع بر مى دارد ده مرتبه، و در سجده اوّل ده مرتبه، وبعد از سر بر داشتن ده مرتبه، و در سجده دوّم ده مرتبه، و بعد از سر برداشتن پیش از آن كه برخیزد ده مرتبه، و در هر چهار ركعت چنین مى كند، كه مجموع سیصد مرتبه مى شود، و هزار و دویست تسبیح بوده باشد»

.
و به روایات معتبره دیگر حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله)فرمود كه: «اگر هر روز بكنى بهتر است از براى تو از دنیا و آنچه در او هست، و اگر هر دو روز یكبار بكنى گناهانى كه در میان دو نماز كرده] اى  [آمرزیده شود، و اگر در هر جمعه بكنى یا در هر ماهى یك مرتبه یا در سالى یك مرتبه بكنى، هر گناهى كه در میان آن ها كرده] اى [ آمرزیده شود». و به روایات معتبره دیگر اگر به قدر كف دریاها و به عدد ریگ بیابان و برگ درختان و ستاره هاى آسمان گناه بر تو باشد خدا ] آن را  [بیامرزد; و اگر از جنگ گریخته باشى كه بدترین گناهان است خدا تو را بیامرزد. و از این نحو روایات در فضیلت این نماز بسیار وارد شده است.


و امّا دعایى كه در این نماز مستحب است، شیخ كلینى به سند معتبر از حضرت امام صادق(علیه السلام)روایت كرده است كه: «در سجده آخر نماز جناب جعفر چون از تسبیحات فارغ شوى بگو:


سُبْحانَ  مَنْ  لَبِسَ  الْعِزَّ  وَالْوَقارَ * سُبْحانَ  مَنْ  تَعَطَّفَ  بِالْمَجْدِ  وَتَكَرَّمَ بِهِ سُبْحانَ  مَنْ  لا  یَنْبَغی  التَّسْبیحُ  اِلاّ  لَهُ * سُبْحانَ  مَنْ  اَحْصى  كُلَّ  شَیْء عِلْمُهُ * سُبْحانَ  ذِی  الْمَنِّ  وَالنِّعَمِ * سُبْحانَ  ذِی  الْقُدْرَةِ  وَالاْمْرِ * اللّهُمَّ  اِنّی أَسْألُكَ بِمَعاقِدِ  الْعِزِّ  مِنْ  عَرْشِكَ * وَمُنْتَهَى  الرَّحْمَةِ  مِنْ  كِتابِكَ * وَاسْمِكَ الاْعْظَمِ * وَكَلِماتِكَ  التّامَّةِ  الّتی  تَمَّتْ  صِدْقاً  وَعَدْلاً * صَلِّ  عَلى  مُحَمَّد  وَاَهْلِ بَیْتِهِ.


و شیخ طوسى در مصباح این دعا را روایت كرده است با این زیادتى، چنان كه بعد از پنج تسبیح گفته:


سُبْحانَ  ذِی  الْقُدْرَةِ  وَالْكَرَمِ * سُبْحانَ  ذِی  الْعِزَّةِ  وَالْفَضْلِ * سُبْحانَ  ذِی الْقُوَّةِ  وَالطَّوْلِ * اللّهُمَّ  اِنّی  أَسْألُكَ... تا آخر دعا، پس حاجات خود را ذكر كند.
و شیخ و سیّد از مفضّل بن عمر روایت كرده اند كه گفت: دیدم روزى حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام)را كه نماز جعفر بجا آوردند، پس دست ها را بلند كردند و این دعا خواندند: «یا رَبِّ یا رَبِّ»  به قدرى كه یك نفس وفا كند «یا رَبّاهُ یا رَبّاهُ»  به قدر یك نفس «رَبِّ رَبِّ»  باز به قدر یك نفس  «یا اللّهُ یا اللّهُ» باز به قدر یك نفس «یا حَیُّ یا حَیُّ»  به قدر یك نفس «یا رَحیمُ یا رَحیمُ» باز به قدر یك نفس «یا رَحْمنُ یا رَحْمنُ»  به قدر یك نفس «یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»  هفت مرتبه. پس خواندند:


»اللّهُمَّ  اِنِّی  اَفْتَتِحُ  الْقَوْلَ  بِحَمْدِكَ * وَاَنْطِقُ  بِالثَّناءِ  عَلَیْكَ * وَاُمَجِّدُكَ  وَلا غَایَةَ  لِمَدْحِكَ * وَاُثْنی  عَلَیْكَ  وَمَنْ  یَبْلُغُ  غایَةَ  ثَنائِكَ  وَاَمَدَ  مَجْدِكَ * وَاَنَّى لِخَلیقَتِكَ  كُنْهُ  مَعْرِفَةِ  مَجْدِكَ؟  وَاَیُّ  زَمَن  لَمْ  تَكُنْ  مَمْدُوحاً  بِفَضْلِكَ  *مَوْصُوفاً  بِمَجْدِكَ * عَوّاداً  عَلَى  الْمُذْنِبینَ  بِحِلْمِكَ؟  تَخَلَّفَ  سُكّانُ  اَرْضِكَ  عَنْ طاعَتِكَ  فَـكُنْتَ  عَلَیْهِمْ  عَطُوفاً  بِجُودِكَ * جَواداً  بِفَضْلِكَ * عَوَّاداً  بِكَرَمِكَ  *یا لا  اِلهَ  اِلاّ  اَنْتَ  الْمَنّانُ  ذُو  الْجَلالِ  وَالاِْكْرامِ«.

.
پس حضرت فرمود كه: «اى مفضّل هرگاه تو را حاجتى ضرورى بوده باشد، نماز جعفر را ( ادا  )بكن و این دعا را بخوان و حوایج خود را از خدا طلب كن كه برآورده مى شود، إن شاء اللّه تعالى«

.
مؤلّف گوید كه:  نماز جعفر به روایات مستفیضه بلكه متواتره وارد شده است و عامّه و خاصّه به طرق بسیار آن را نقل نموده اند; و اجماع مسلمین بر استحباب آن جز نادرى از عامّه و اكثر عامّه به ملاحظه بعضى امور این نماز را به عبّاس عمّ پیغمبر(صلى الله علیه وآله)نسبت داده اند، و در روایات اهل بیت(علیهم السلام)منسوب است به جعفر، و شك نیست كه روایات شیعه كه از اهل بیت(علیهم السلام)منقول است اصحّ و اوثق است، چه آن كه «أَهل البیت أَدرى بما فی البیت» و ممكن است كه همین نماز را حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) به عمِّ خود عبّاس نیز تعلیم فرموده باشد، چنانچه به جعفر(علیه السلام)تعلیم فرموده. به هر حال نمازى به حسب صحّت سند و كثرت ثواب بعد از نوافل شبانه روزى مثل نماز جعفر نقل نشده، و اگر كسى خواسته باشد كه او را به جاى نوافل بكند مى تواند و بهر دو حساب شود. و بعض علما گفته اند كه: اگر كسى مستعجل باشد مى تواند نماز جعفر را بدون تسبیحات بجا آورد و تسبیحات را در راه بخواند.


و در محكى ذكرى شیخ شهید است كه كسى كه دو ركعت از نماز جعفر بجا آورد پس او را عارضى رو داد مى تواند كه پى آن كار رود و دو ركعت دیگر را بعد از زوال ] آن [ عارض بكند. و در تعیین سوره هاى این نماز خلاف است، و مشهور آن است كه ذكر شد، و صدوقین گفته اند كه اگر در هر ركعت سوره «قل هو اللّه»  خواستى بخوانى مى توانى، و علاّمه مجلسى فرموده كه: در روایت صحیح وارد شده است كه در هر ركعت «قل یا ایّها الكافرون»  و «قل هو اللّه احد»  هر دو را بخواند، و در روایتى وارد شده است كه هر سوره را كه خواهد بخواند، انتهى.

و احكام این نماز بسیار است و مقام را گنجایش زیاده بر این نیست

 

 

  [1] مفاتیح الجنان – زیارات – ص 832 - شیخ عباس قمی – مترجم موسوی دامغانی چاب :نگارش /قم - نوبت چاب یازدهم- انتشارات استان قدس رضوی.

  [2] مفاتیح الجنان – زیارات – ص 831 - شیخ عباس قمی – مترجم موسوی دامغانی چاب :نگارش /قم - نوبت چاب یازدهم- انتشارات استان قدس رضوی.




طبقه بندی: احادیث و روایات رضوی، علم رضوی،

تاریخ : دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 | 10:53 ق.ظ | نویسنده : محسن فاضل زاده | نظرات
.: Weblog Themes By salehon:.